duminică, 31 mai 2015

cuvinte abuzive - partea 2 -





................................................. Psihologia contrazicerii...........


Cu greu reușesc să-mi desenez în cap personajele vieții mele. M-am ferit să încerc să definesc măcar o voce, însă bucățile trecutului, la care n-am renunțat, deși am vrut, îmi aduc un puhoi de amintiri, căci în realitatea fantasmagoriei mele n-am renunțat la nimic.
Au început demult să mă indispună. Nu găseam unul care să mă mulțumească. Toți mi se păreau niște imperfecți, fără vreo definiție clară, plini de defecte neacceptate de mine. Iar eu ca orice critic sau luându-mi rolul moralizatorului, eram plin de exagerări și de false concepții, pe care le recunoșteam, dar pe care le ascundeam, arătându-le obiectivitate. Criticul niciodată nu-și recunoaște greșeala și caută să susțină o idee chiar dacă știe că e incorectă pentru mulți. Pentru că el nu-și distruge ideile, le păstrează pe toate, le scrie pe sute de foi. Știe că până la urmă o să-i fie de folos, chiar dacă va lupta împotriva întregii lumi. Pentru el tot ce contează e să-și păstreze lumea intactă și admiră uneori cum lumea exterioară lui se prăbușește. El trăiește in interioritate și recunoaște ușor orice imbecil care se străduiește fără folos să demonstreze altora cât de mult contează să vorbești și să spui ceea ce trebuie. Criticul care scrie, nu recunoaște că poate să-i ironizeze și să-i facă proști în față, el exagerează și o face în scris, dar astfel reușește mai bine, pentru că implică orice principiu care spune că scrisul e durabil și poate aduce aminte despre orice posibil principiu al uitării care șterge din minte informații valoroase. E aproape inutil, dar n-o face pur si simplu în față. Așteaptă cea mai bună ocazie, dar fără să știe când vine. Uneori pierde momentul, însă critica lui e durabilă și așteaptă alte ocazii. Știe că găsește în orice om măcar una. Și atunci nu e inutil ? Pe cine repară el ?


Ce o sa fac în pragul morții? M-am întrebat o viață întreagă. ( Ce-nseamnă întreagă ? ) De când eram mic, poate anormal, îmi închipuiam tot felul de moduri de a muri și puneam persoanele pe care le știam în tot felul de cutii de scânduri. Mă gândeam la oamenii care își aduc aminte de dumnezeul lor în momentul morții și atunci se căiesc. Îmi amintesc și de treptata mea despărțire de obiectele în care credeam, pe care le nesocoteam și despre care mi-am zis că îmi sunt firesc de simple pentru a le lua în seamă. Mă gândeam să mă întorc odată la ele. „De ce?” mă întrebam în rest, când nu-mi puneam cealaltă întrebare. Dar la întrebarea asta nu mi-a răspuns nimeni. Viitorul nu-și mai pune întrebări absurde, el e mult mai pragmatic. Lumea care visează a dispărut pentru el. Viitorul e îndreptățit cel al morții. Vrea să-mi distrugă toate ideile și orice încercare de a-mi răspunde. Nu mă ajută în niciun fel să-mi amintesc. Dacă mă concentrez, se trezesc în mine unele simțăminte legate de un trecut foarte îndepărtat, când încercam să-mi analizez modul în care mă dezvoltasem, din greu încercam, atunci. Găseam că viața mi se schimba odată cu perspectivele, că toate mă îngrozeau din ce în ce mai mult. Mi se dezvoltase un instinct crunt de a îndepărta de mine, din cauza reacțiilor pe care mi le aducea orice, pe care le aveau unii față de alții. Am ajuns să devin indiferent față de orice acces. Nu-mi oferea nimic deosebit, deși uneori simțeam că trebuie să ies din casă și să vorbesc cuiva ( De ce oare? Iar mai târziu m-am lecuit de obiceiul ăsta care nu-mi aducea nimic liniștitor). Să vorbesc unui suflet ahtiat după vreo plăcere banală. Să-mi sporesc mai mult scârba. Ce era mai grav, că erau unii cu o capacitate intelectuală superioară, iar aceștia, gândeam atunci, nu puteau să diferențieze oamenii între ei, să le pătrundă în cap și să vadă cu adevărat care sunt caracteristicile lor interioare. Îmi dădeam seama că mintea lor e plină de informații, dar imaginația nu-i ajuta foarte mult, sunt lipsiți de creativitate sau își continuă, ca niște orbi, drumul prin pustiul lumii ? Mă întrebam. ( Aproape liric, ca un poet, ca un mine nepoet, cu privire tragică la lume ) Astfel oamenii se împărțeau în multe grupe, câteva miliarde, și era imposibil să-i cunoști pe toți. Nu s-au schimbat și n-o vor face. Îi plictisește decorul, sufletul nu și-l schimbă, mintea nu și-o schimbă, nu-i plictisește deloc lipsa lor de ei înșiși, parcă își caută altceva, caută stând, nu găsesc nimic.
Încercam să-nvăț, apoi pe alții, ( ca un prost predicator, care găsește mereu un bun exemplu prost ) că atunci când te mândrești în tine cu o faptă nu înseamnă că dovedește motive de laudă și din partea celorlalți. Se poate spune că te amăgești. Te poți amăgi și din dragoste sau prin perspectiva lumii, crezând că omul e o ființă perfectibilă sau crezând că lumea e reală când ea e un vis comun. Un absurd continuu. Cel mai grav e să-ți amăgești sufletul, mintea. Să te amăgești pe tine. Să lași să te umpli de mândrie din fapte prostești, atunci când vocea interioara îți zice „ce faptă mare ai făcut, nimeni nu mai e ca tine ..!"
Îmi scrisesem pe pereți tot ce încercam să propun unora, în ideea ca mai întâi să mă educ pe mine. Încercarea mea a fost  zadarnică. Mai târziu mi-am spus că e naiv să continui să fac asta, așa că am decojit pereții de orice principii scrisesem odată pe ei. Nu mi-era greu să încep să gândesc altfel decât o făcusem, parcă eram obișnuit.
Într-o altă vreme, abia îmi amintesc, de parcă s-ar fi petrecut acum sute de ani, nu realizam nimic din ceea ce mi se putea întâmpla. Nu puteam viziona nici măcar către ziua de mâine. Zilele treceau repede, ca în tot decursul vieții. Îmbătrâneam de două ori mai repede decât orice om din jurul meu, mai ales pentru că nu încetam să mă gândesc la îmbătrânirea mea atât de rapidă și la că subiectivitatea mă mai putea ține în viață. Credeam că o să vină un val de maturitate peste mine, de a ști ce urmează a fi făcut, însă n-a venit. N-a venit pentru că nu a existat și nu există, n-am simțit niciodată nimic sau poate se afla în interiorul meu bine ascuns, dar nu l-am descoperit, eu privind doar în exterior. Acum este prea târziu ( Prea târziu? Când nu este ? N-am mai zis-o ..? ). Sunt neputincios în fața oglinzii viitorului meu eu. El pare cuprins de eu, ca toți care au existat. Toți erau cuprinși de eul de acum. Toți aveau inserată într-o particulă boala.

Priveam lumea cu alți ochi. Ce încă nu știu e dacă lumea, în tot timpul, a fost aceeași. Anotimpurile și toate fenomenele sunt aceleași de la început, de când lumea și parcă și ele se schimbă. ( Ce banal ! )  Vorbesc de evenimente concrete. Participam la evenimente concrete, dar încercând să-mi amintesc, reconstitui și particip din nou la ceea ce am înfăptuit odată, dar acum primind o altă interpretare și nimic concret, nimic simplu ca trăitul și uitatul după precipitații și vânt tomnatic. Mintea mi-e educată într-un alt fel decât a fost atunci. Este o altă parte a vieții mele, personajele sunt altele, iar personajul principal e altul. Deși pare că este același, derularea acestor întâmplări face parte dintr-un alt roman, nu dintr-un alt capitol. Viața acestui personaj este împărțită în mai multe romane, el nefiind doar un personaj, ci mai multe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu